ETUSIVU » Blog » Virheistä ja myyteistä
  • Virheistä ja myyteistä

    Vuosien aikana olen nähnyt saleilla paljon kaikenlaista tyhmää ja tyhmempää toimintaa. Olen ollut itsekin ja olen varmasti edelleen joidenkin myyttien naiivi seuraaja. Tässä tulee nyt niitä asioita, jotka ovat kokeneelle kuntoilijalle peruskamaa, mutta saavat ehkä jotkut aloittelijat säästymään tyypillisimmiltä virheiltä.

    Pitää Treenata Vain Ongelmakohtien Lihaksia

    Ajat, jolloin mieskuntoilijoilla olivat valtavan isot hauislihakset ja tulitikun paksuiset jalat, ovat jo onneksi ohi. Jos naisella on selluliittia, se ei tarkoita, että hänen pitää tehdä vain pakaraliikkeitä. Jos nuori mies haluaa itselleen vahvat kädet, hänen ei kannata keskittyä pelkkiin käsipainojen nostoihin. Yksi fitnessin tärkeimpiä viestejä on se, että ihminen on kaunis ja terve tasapainollaan. Meillä jokaisella on tiettyjä ongelmakohtia, jotka haluamme näyttämään paremmalta, mutta samalla ei saa koskaan unohtaa muuta kehoa. Pakarat kiinteytyvät ja käsilihakset kasvavat pikku hiljaa muidenkin lihasten kehittymisen kanssa, joiden kaikkien perustana on selkä. Lyhyesti sanottuna, monipuolisuus ratkaisee.

    Treenissä Täytyy Tehdä Töitä 1000-Prosenttisesti

    Ei tarvitse. Jatkaa harjoituksia siihen hetkeen, kun ei pysty enää kävelemään kuntosalista ulos omin jaloin? Ei kannata. Kun harrastus on vasta aloitettu, halu saavuttaa kaikki ja nyt heti on täysin ymmärrettävää varsinkin ensimmäisen treeniviikon aikana, mutta tällaisella rytmillä elimistön varat loppuvat hyvin nopeasti ja motivaatio jatkaa kuntoilua minimoituu. Liian raskas treeni, jonka jälkeen energia ei riitä edes suihkussa käyntiin, tekee lihaksiin paljon huonompaa vaikutusta kuin ohjelman mukainen, vaikka se saattaakin tuntua välillä liian helpolta. Yksi liian helppo treeni ei ole vielä merkki siitä, että pitäisi nostaa painojen tai toistojen määrää vaan ainoastaan siitä, että tänään sattui olemaan hyvä treeniolo. Kun kolmas treeni peräkkäin tuntuu riittämättömällä, kuormitusta voi kasvattaa. Nyrkkisääntönä on se, että 95 prosentin treeni tuottaa pitkällä tähtäimellä paljon parempia tuloksia kuin 105 prosentin suoritus.

    Treenissä Täytyy Tehdä Töitä 1000-Prosenttisesti

    Treenissä Ei Voi Olla Lepotaukoja

    Näin se homma ei kuitenkaan toimi. Tyypillinen kuntosalilla tapahtuva treeni koostuu erilaisista harjoitusliikkeistä, joita tehdään muutaman sarjan verran. Sarjaankin kuuluu aina tietty määrä liiketoistoja, ja lepotaukoja pitää olla sekä harjoitusliikkeiden vaihdon aikana että sarjojen välissä: lihakset saavat tauon aikana happea, verenkiertojärjestelmä hieman rauhoittuu ja voi juoda vettäkin, koska silloin jo todennäköisesti janottaa. Treenin tarkoituksesta riippuen tauot voivat olla 10-15 sekuntia nopeassa intervallitreenissä ja pari minuuttia, kun kyse on painonnostajan voimatreenistä. Taukojen aikana lepää myös hermosto, ja sen pitäisi olla viimeinen peruste taukojen pitämiselle elleivät edelliset riittäneet: jos hermosto ei toimi kunnolla, mikään ei toimi. Treenin tehokkuus voi silloin unohtaa jo kokonaan.

    Treenissä Ei Voi Olla Lepotaukoja

    Pärjätään Netistä Saaduilla Tiedoilla

    Pärjätään, mutta vain tiettyyn hetkeen saakka. Vaikka kuinka sarkastinen on suhtautumiseni nykypäivän personal trainereiden tarjoamiin palveluihin, yhden tunnin joutuu ottamaan – mieluiten jonkun ammattilaisen kehuman trainerin kanssa kuitenkin. Tämä on tärkeää sitä varten, että liikkeiden tekniikka alkaa sujua oikein, sillä väärät liikkeet ovat melko tehottomia ja kaiken lisäksi vielä vaarallisiakin. Jos haluaa säästää selkärankaa ja niveliä tulevaisuuden suorituksiin, liikkeiden tekniikka on se numero ykkönen. Personal trainer voi opastaa myös laitteiden käytössä, mutta siihen saa opastusta muualtakin ja alkuun kannattaa suosia vapaapainoja. Niiden potentiaali riittää loputtomiin, kun tangon ja käsipainojen kanssa käyttää oikeita penkkejä ja tukia, joten jos itse aloittaisin ensimmäiset treenini vasta nyt, pysyisin aina mahdollisimman kaukana laitteista. Vapaapainoilla pärjää paremmin kuin hyvin.

    Pärjätään Netistä Saaduilla Tiedoilla