ETUSIVU » Blog » Unen merkityksestä treenien ohella
  • Unen merkityksestä treenien ohella

    Palautuminen on lepoa, ja terveellisintä kehon lepoa on uni. Kehomme pystyy palautumaan treenien jälkeen itsenäisesti unessa, ja voimme myös edesauttaa sitä. Hyvä uni on tärkeä kaikille eikä ainoastaan urheilijoille, mutta kuntoilevien ihmisten tapauksessa se on tuplatärkeä: ilman terveellistä unta mikä tahansa treeni voi päättyä tapaturmaan ja terveellisen ruokavalionkin merkitys heikkenee merkittävästi. Hyvin nukutun yön jälkeen ihminen pystyy kestämään raskaammankin treenin, kun taas unettoman yön seurauksena on täysi treenivoimattomuus.

    Miksi Uni On Niin Tärkeää?

    Unen liian vähäinen määrä nostaa eri sairauksien kehittymisen todennäköisyyttä, ja eniten kärsiviä elimiä ovat sydän, munuaiset ja verenkiertojärjestelmä. Jos samalla elimistöä kuormitetaan vielä urheilulla, riskit kasvavat vielä enemmän. Jatkuva unen puute tai sen huono laatu johtavat lisäksi verenpaineen nousuun, ja kohonnut veripaino tarkoittaa treenikieltoa: sellaisessa tilassa fyysiset elimistön rasitukset ovat hengenvaarallisia. Ja vielä yksi pointti unen tärkeydestä: ilman kunnolla nukuttuja tarvittavia lepotunteja emme tule selviytymään päivän huolista tehokkaasti emmekä turvallisesti, ja urheiluhan on korkeamman tapaturmariskin aktiviteetti.

    Miten Unesta Saadaan Mahdollisimman Täydellinen?

    Siihen on monia keinoja. Urheilijan ensimmäinen askel terveellisemmän unen suuntaan on treenikielto myöhään illalla: treenissä tapahtuvan aktiivisuuden jälkeen keho ei pysty kytkemään nopeasti lepotilaa päälle, ja seurauksena on unirytmin epätasapaino. Tämän lisäksi on hyvä unohtaa kirkkaiden laitteiden käyttö ennen nukkumaanmenoa – television, kännykän tai muun vastaavan laitteen tuijottamiseen kuuluu aina sinertävää valoa, joka ei anna aivojen virittäytyä uneen. Nykyaikaisissa laitteissa on yleensä olemassa mahdollisuus säätää niiden päästämää valoa punaisemmaksi, mutta se ei ole paras keino rentouttaa silmät ja mieli, joten esimerkiksi pöytäpelit tai kirjan lukeminen illalla on ehdottomasti kännykkäsudokupelien edellä tulevan unen laadun kohottamisessa. Merkittävä rooli on myös nukkumapaikalla, ja vaikka asia tuntuu olevan ilmiselvä, välillä ihmettelen ihmisten makuuhuoneita: verhot puuttuu kokonaan, erilainen elektroniikka vilkkuu kaikilla mahdollisilla väreillä, tuuletusta ei hoideta kunnolla ja patjankin laatu on vähintään epäilyttävää… Väärin! Hyvän unen perusehtoja ovat pimeys, hiljaisuus, raikas ilma ja sopiva makuualusta. Kun näitä noudattaa, unen laatu nousee parempiin lukemiin ja sen kautta treenin jälkeinen palautuminen nopeutuu ja helpottuu.

    Miten Unesta Saadaan Mahdollisimman Täydellinen?

    Tekemistä Illaksi

    Joka kerta treenin jälkeisenä iltana uni on prioriteettilistan kärjessä: mikään ei saisi häiritä sitä eikä siirtää nukkumaanmenoa. Hyvä tapa auttaa kehon rauhoittumista on lämmin magnesiumsuolakylpy, jos kotoa löytyy kylpyamme, sillä magnesium edesauttaa lihasten rentoutumista ja lämpimän veden kanssa sen vaikutus melkein tuplaantuu. Lämmin suihkukin on hyvä vaihtoehto, ja magnesiumin määrää elimistössä voi säätää apteekissa myytävien vitamiini- ja mineraalitablettien avulla. Kun kehon lämpötila hieman nousee ja magnesium rentouttaa lihakset, ihminen nukahtaa nopeasti ja rauhallisesti. Jotkut urheilijat käyttävät myös melatoniini-hormonia, jota esiintyy elimistössä luontaisesti ja jonka puhenimitys on pimeähormoni. Sitä erittyy yleensä pimeyden tulon jälkeen ja kun elimistö kärsii jostakin stressistä – ja joka treeni on keholle stressi – sen eritys vaikeutuu, joten omaa unen tuloa ja melatoniinin eritystä saatetaan joskus helpottaa lääkkeillä tai erilaisilla valmisteilla.

    Haluan lopuksi korostaa, että uni on treenaavan ihmisen tärkeimpiä palautumistyökaluja. Laadukas yölepo takaa sen, että aamulla herätään pirteänä ja valmiina uusiin suorituksiin eikä voimattomana ja masentuneena. Mitä enemmän keho saa fyysisiä rasituksia harjoitusten myötä ja mitä kovemmat ovat tavoitteet, sitä enemmän unta tarvitaan päivittäiseen elämänrytmiin. Kaiken edellä kerrotun perusteella sanoma on hyvin yksinkertainen: kun treenit vähentävät unen määrää, unohda treenit tai karsi tarvittava aikamäärä jostakin muualta.