ETUSIVU » Blog » Treenin aika, herätys!
  • Treenin aika, herätys!

    Varhainen herätys ja sängystä nousu aamutreeniin lähtöä varten on monelle hyvin vaikeaa, ja houkutus siirtää harjoitukset illaksi tai, mikä vielä pahempi, seuraavaan päivään on suuri. Ylimääräisestä unitunnista ennen töihin menoa tuleekin silloin päivän arvokkainta aikaa, jota ei millään haluaisi uhrata mihinkään muuhun toimintaan – ja silloin jäädään sänkyyn. Iltatreenit eivät ole huonoja, kunhan niissä käy säännöllisesti, mutta on aamutreeneillä olemassa sellaisia etuja, joiden miettiminen herätyskellon soidessa saattaa madaltaa herätyskynnystä ja saada aamutreenit pysyväksi rutiiniksi, jolloin niistä saa eniten irti.

    Terveelliset Aamiaiset Ja Hyvä Uni

    Kaurapuuro ei ole mikään herkullisin aamiainen, varsinkin kun on mahdollisuus korvata se jääkaapista löytyvällä pekonilla kananmunien kanssa paistettuna. Terveellisen ruokavalion tavoitteleminen ei kulje aina sekuntihalujen edellä, ja usein ihmiset antavat itselleen ”viimeisen luvan” syödä sitä, mitä halutaan. Jos aamutreenin pitää heti herättyään, kuvitelkaa, kuinka herkulliselta tulee sama kaurapuuro tuntumaan? Nälkä ei anna valinnan varaa vaan pyytää tyytyä nopeimpaan vaihtoehtoon, ja mikä voi olla nopeampaa kuin hauduttamalla valmistettu kaurapuuro raejuuston kanssa? Uni on myös aamutreenien parannettavissa oleva asia: ihmiset eivät kärsi liian vähäisestä unen määrästä varhaisten herätysten takia vaan unen vähäisyys johtuu myöhäisistä nukkumaan menoista. Rutiinimaiset aamutreenit joka toinen päivä ovat tehokkain keino totuttaa ihminen menemään varhaisin nukkumaan. Hyvän ja riittävän unen edut pysyvät samoina: terveysvaikutus on valtava, sillä hyvän nukkujan kehon kokonaiskunto ja työhalu sekä -tehokkuus ovat korkeimmillaan ja se pitää tuntea, jotta sen ymmärtää. Vielä yksi ja erittäin tärkeä pointti on aivojen aktiivisuuden parantaminen. Kun päivä alkaa urheilusta eikä kahvista, järki herää nopeammin eikä urheilulla ole sivuvaikutuksia kofeiiniin verrattuna. Heti aamutreenin jälkeen olo tulee väsyneeksi ja on nälkä, mutta suihkussa käytyä ja tyhjennetyn aamiaislautasen edessä se yllättäen paranee: voimia ja energiaa on vaikka maailmalle jakaa. Tehokkaat treenit eivät kehitä ainoastaan lihaksia, ne auttavat myös aivoja toimimaan aktiivisemmin ja tehokkaammin.

    Merkitys Laihduttamisessa Ja Hyvä Mieli

    Treenin jälkeen on aina nälkä, ja keho vaatii ravintoa palautuakseen. Jos treeni tapahtuu ilta-aikaan, se edellyttää myös syömistä melkein juuri nukkumaan menoa, mikä ei lainkaan edesauta laihduttamisen prosessia, kun taas tehokas aamutreeni ja terveellinen aamiainen nopeuttavat aineenvaihduntaa. Fyysiset rasitukset tyhjällä vatsalla pakottavat kehon polttamaan rasvavarastoja aktiivisesti. Aamutreeni takaa myös hyvän mielen koko päiväksi, sillä urheilun aikana elimistö tuottaa runsaasti endorfiineja ja niiden kanssa on täysin mahdotonta olla hermostunut ja helposti ärtyvä.


    Terveelliset Aamiaiset Ja Hyvä Uni

    Kaikkea Muuta Kivaa Ja Terveellistä

    Ylipainoiset ihmiset väärällä päivärytmillä elävät jatkuvaa noidankehää. Iltaisin he eivät nukahda helposti ja käväisevät silloin tällöin keittiössä napostelemassa jotain pikkuherkkuja. Epäterveellinen ruoka illalla nautittuna yhdessä unen vähäisyyden kanssa saa ne ihmiset heräämään huonokuntoisina ja väsyneinä sekä kieltäytymään aamiaisesta, mikä puolestaan johtaa liialliseen ruoan määrään päivällä ja illalla. Tällainen elämäntapa vain lisää ylipainoa ja painaa päälle myös psykologisesti. Aamutreenithän taas auttavat katkaisemaan nämä prosessit ja jopa muuttamaan omaa elämänkatsomusta, kunhan jaksaa herätä harjoituksiin pari ensimmäistä kertaa tottumuksen ja rutiinin muodostamiseksi. Kun päivän ensimmäisenä hoidettavaksi asiaksi tulevat treenit, omat biologiset rytmitkin virittäytyvät samanlaisiksi vuorokauden aikojen kanssa työpäivän alkaminen aamuseitsemältä tunnu enää sen isommalta ongelmalta. Terveen ihmisen perustarpeisiin kuuluvatkin sellaiset tavat, että aamuisin koetaan nälkää ja illalla alkaa nukuttaa eikä päin vastoin. Riittää kun kestää ensimmäisen aamutreeniviikon ja uusi elämän rytmi käynnistyy siitä.