ETUSIVU » Blog » Treenillä kesäkuntoon?
  • Treenillä kesäkuntoon?

    Laihduttaminen, rasvanpoltto, kesäkunto ja kaikki siltä väliltä alkavat nousta otsikoihin heti kun kevät aurinko pilkottaa useammin kuin kerran kuukaudessa. Kohta pitäisi olla taas ranta kunnossa ja joulusuklaat ja kinkut ovatkin edelleen kyljessä.

    Treenillä kesäkuntoon?

    Jos tehtäisiin tutkimus suositummasta google-hausta, olisi ”kuinka laihtua” varmaa ensimmäisenä tai vähintään ”kuinka rikastua” haun jälkeen hyvänä kakkosena. Mitkä ovat sitten ne keinot ylimääräisen massan karistamiselle? Millainen treeni on tehokkainta juurikin painonpudotuksen näkökulmasta?

    Löydä liikunnan ilo

    Asiahan on periaatteessa hyvin simppeli. Paino putoaa, kun kulutat enemmän kuin syöt. Näin ollen voikin järkeillä, että liikunta, joka kuluttaa eniten kaloreita edistää parhaiten myös painonpudotusta. Kuitenkin painonpudotus kokonaisuudessaan, ei aina ole niin mustavalkoinen kuten ihmiset sen toivoisi olevan. Ikäviä uutisia; Kehon rasvojen vähentäminen pelkällä liikunnalla on suhteellisen tehotonta, verrattain vaikka pelkällä ruokavaliolla laihduttamisella. Usein etenkin naisilla lisääntynyt liikunta kompensoituu huomaamattakin lisääntyneenä syömisenä ja näin ollen ”laihtuminen” kärsii. Onkin siis tärkeää suunnitella tarkoin liikuntaa tukeva ruokavalio painoa pudottaessasi. Muistathan epäselvyyden välttämiseksi, että liikunnan edut eivät ole vain painonhallinnassa ja lihava liikkuja onkin usein terveempi kuin laiha ja liikkumaton, joten ethän ymmärrä väärin edellä mainittua, liikunta kannattaa aina!

    Liikkua, mutta miten?

    Kaikille tuttu ”rasvanpolttosyke” pätee teoriassa edelleen. Matalasykkeinen ja pitkäaikainen aerobinen liikunta toimii painonpudotusta ja rasvanpolttoa edistävänä harjoitteluna. Lihaskadon vähentämiseksi on hyvä monipuolistaa liikkumista myös lihasmassaa tukevaksi, muun muassa sekoittamalla viikko-ohjelmaan muutama voimaharjoittelu aerobisen lisäksi. On hyvä huomioita muitakin seikkoja suunnitellessa itselleen viikko-ohjelmaa painonpudotus tavoitteita odotellessa. Uudempien tutkimuksien mukaan esimerkiksi HIIT-tyyppinen harjoittelu on pidemmän päälle rasvanpolton kannalta hyödyllisempää, sillä laihduttamisessa kuitenkin keskitytään koko kehon muutoksiin ja tämän tyyppisessä harjoittelussa kehon muokkaantuminen on todennäköisempää. Lisäksi lihasmassan suurentuessa, on myös elimistön kulutus suurempaa. Erilaisia HIIT-harjoitteluja löydät muun muassa ryhmäliikunnoista, mutta ehkä parhain esimerkki vastaavasta on Crossfit harjoittelu.

    Elimistön monimutkaisuus

    Ihmiselimistö ei valitettavasti toimi kuin kone. Laihduttaessa ihminen ei menetä vain epämukavia rasvavarastoja, vaan samanaikaisesti kuluu aina myös lihasta. Ruokavalion tärkeyttä painonpudotuksessa ei siis voi vähätellä. Myöskin on huomioitava, että on helppo suunnitella paperille kaikennäköistä jumppaa ja humppaa, mutta muista että tässä kohtaa hyvin suunniteltu ei ole puoliksi tehty. Tee siis ohjelmastasi realistinen, jonka voit toteuttaa täydellä teholla. Mieluummin kolme kovaa, täydellä teholla tehtyä treeniä kuin viisi satujumppaa, jossa et saa edes hikeä otsalle. Ole rehellinen itsellesi. Olisi myös typerää ajatella, että samanlainen urheiluärsyke ja/tai ruokavalio toimii kaikille samalla tavalla. Voidaan tietenkin ajatella, että jos vedät triathlonin päivittäin kahden viikon ajan ja syöt minimikaloreilla, varmastikin painonpudotus on taattu. On myös melko todennäköistä, että tämän jälkeen olet sairaslomalla seuraavat seitsemän viikkoa tekemättä yhtään mitään ja voitkin rauhassa mussutella itsesi takaisin kahta kauheampaan kuntoon, kannattiko? Tämä siis yksiselitteisemmin tarkoittaa sitä, että painonpudotuksessa maltti on valttia ja eikä pysyviä tuloksia varten ole oikotietä onneen ja liikunta onkin heti alkaen hyvä ajatella osaksi pysyviä elämäntapoja.

    Elimistön monimutkaisuus

    Ennen kaikkea

    Tärkein asia on liikunnan mielekkyys. Painonpudotus toisin sanoen ” laihdutuskuuri, dieetti, kituutus, kesäkuntoon2019 ” ja niin edespäin on jo lähtökohtaisesti stressitekijä. Ruokavalion tarkkaileminen, sekä muu elämisen kontrolloiminen on jo itsessään uuvuttavaa. Onkin siis tärkeää, että laihduttaja valitsee urheiluharrastukset, myös sen mukaan mistä itse nauttii. On aivan turhaa polkea hikihatussa spinning tunnilla, jos vihaat pyöräilemistä, kun voit yhtä hyvin mennä johonkin muuhun itselle mielekkäämpään kuten vaikka Zumbaan. Tässä kohtaa ei kalorinheittelyt merkitse mitään. Saatuasi iloa liikkumisesta, on onnistumisesi paljon lähempänä. Ei siis muuta, kun jumpalle!