ETUSIVU » Blog » Treenaamalla hoikaksi
  • Treenaamalla hoikaksi

    Ei ole enää mikään salaisuus, että laihduttaminen onnistuu parhaiten laihduttajan valitessa oikean ruokavalion ja sopivan treeniohjelman yhdistelmä. Kun terveellinen ruokavalio on omaksuttu, riittää laskea kalorit niin, että niitä on aina vähemmän kuin niitä kulutetaan, ja hoikentuminen alkaa tapahtua. Mikähän on sitten se oikea treenitapa, jos laihduttamista edesauttavan urheilun paikaksi on valittu kuntosali ja lajiksi fitness? Vai onko sillä ylipäätään mitään merkitystä, kun mikä tahansa fyysinen aktiivisuus polttaa kaloreita joka tapauksessa?

    Perusasiaa

    On sillä merkitystä, ja paljonkin. Kun puhutaan tavallisista kuntoilutreeneistä tai lihasmassan kasvattamisesta, pyrimme rikkomaan eli repimään lihaskudoksiamme tekemällä harjoitusliikkeitä painojen tai laitteiden avulla 3-4 sarjaa 8-12 toistolla. Hyvin yksinkertaistettuna, lihas kasvaa kun muodostuu uutta kudosta revenneiden väliin, ja tarvitsee siihen energiaa. Kun se ei sitä saa, se vain heikkenee. Tämän jälkeen pitäisi olla selvää, että voimatreenit eivät ole mikään laihdutuskeino, mutta niillä on kuitenkin oma paikkansa terveellisessä laihdutusprosessissa.

    Laihdutuksen tarkoitushan on säästää olemassa olevat lihakset mahdollisimman ehjinä ja polttaa kaikki ylimääräinen läski niiden päältä, eikö niin? Rasvan polttamiseen pitää treenata, lihasten säilyttämiseen pitää treenata, niin mitä se oikea prosessi pitäisi olla? Kardiotreenit polttavat rasvaa mutta käyttävät lihaksiakin; voimatreenit repivät lihaskudosta eikä sille saa sitten antaa ruokaa palautumiseen… Okei, lähdetään ihan alusta.

    Treenitapojen Taikaa

    Jokaisen treenin pitää alkaa hyvästä verryttelystä riippumatta siitä, seuraako sitä raskas treeni painojen kanssa vai parinkymmenen kilometrin nopeatahtinen juoksulenkki. Alkuverryttelyn ensimmäinen tehtävä on taata treenin turvallisuus, johon tarvitaan lämmenneitä lihaksia ja liikkeisiin valmiita niveliä. Laihduttamisen kannalta alkuverryttelyllä on edellä mainittujen lisäksi tällainenkin merkitys: sen jälkeen, kun keho on valmis treenaamaan, ihminen pystyy urheilemaan enemmän ja tehokkaammin, mikä puolestaan johtaa siihen, että yhden treenin aikana kuluu enemmän energiaa. Kardiotreeneistä mainittakoon vain sen, että intervallitreenit ovat oikeasti tehokkaampia kuin tasaiset, ja sen, että ne on helpompi hoitaa pois aina aamuisin ja sen jälkeen unohtaa koko päiväksi. Aamulla treenaaminen nopeuttaa kaiken lisäksi aineenvaihduntaa. Mitä sitten painotreenien kanssa? Siinä on tehtävä muutoksia klassiseen kuntoiluohjelmaan, jos sitä aikaisemmin noudatettiin. Sarjojen ja toistojen määrää pitää kasvattaa pienentämällä käytettäviä painoja. Se on yleensä kuntoilijalle psykologisesti vaikeaa, koska mielessä painojen vähentäminen on regressiä, mutta sitä se ei ole: se on muutosta. Laihduttamisessa pitää olla lihastreenejä, mutta niiden tarkoitus ei ole enää kudoksen rikkomisessa vaan lihaskunnon pysymisessä ja kestävyyden parantamisessa, joten kevyemmät painot käyttöön ja paljon nopeita toistoja useammalla sarjalla. Kudoksia ei kuitenkaan lähdetä enää rikkomaan, sillä silloin niille joudutaan antamaan energiaa, ja sitähän ei saisi tehdä. Kuntosalin laitteet voi myös unohtaa laihdutuksessa, koska ne ovat yleensä suunnattuja pienten lihasten ja lihasryhmien treenaamiseen. Mahdollisimman paljon lihaksia rasittavat perusliikkeet vapaapainoilla kuten kyykyt ovat laihduttajan parhaita kavereita voimatreeneissä.

    Treenitapojen Taikaa

    Ravinnosta

    Nopeat hiilarit karsitaan heti pois eikä syödä enää sitä lempisuklaata heti treenin päätteeksi. Lihaksille pitää järjestää tarpeeksi proteiinia niiden kunnon pysymiseksi ja keholle pitää järjestää energiaa elämiseen, mikä hoituu hyvin hitailla hiilihydraateilla. Keittiöstä pitäisi siten löytyä ruisleipää, kaurapuuroa, vihanneksia, raejuustoa, kanafilettä, oliiviöljyä ja rasvaista kalaa. Näillä pärjää pitkälle, kunhan muistaa silloin tällöin tarkistaa, onko käytetyn energian määrä varmasti suurempi kuin ruoasta saadut kalorit. Viimeiseksi ja ehkä tärkeimmäksi laihduttajan ruokavalion pointiksi voisi vielä lisätä pienen faktan: tuotepakkaukset pitää lukea. Ei niissä hedelmäjogurteissa ole mitään laihduttamiseen liittyvää: pelkkää sokeria ovat nekin.