ETUSIVU » Blog » Se sama motivaatio-ongelma
  • Se sama motivaatio-ongelma

    Se on asenteesta kiinni. Kukaan ei sitä puolestasi tee. Just do it. Älä keksi selityksiä. Mitä muita motivaatiolauseita kuulemmekaan matkan varrella, kun kyse on välillä oikeasta kysymyksestä: miksi teen tätä? Miksi minun pitää treenata, kun kaverit lähtevät teatteriin tai juovat kaljaa? Miksi pitää valvoa omaa syömistä koko ajan ja nukkua enemmän kuin muut?

    Suurin Menetys Urheilussa

    Pysyvien vammojen jälkeen motivaation menetys onkin urheilun maailman suurimpia menetyksiä. Vaikka kaikki ovat tietoisia säännöllisen urheilun etupuolista, joskus on tilanteita, joissa nekään eivät enää toimi ja motivaatiota pitää hakea jostakin muualta. Jos kaverit tai läheiset eivät itse treenaa, motivaation hakeminen vaikeutuu entisestään, jolloin käännytään parhaan kaverin puoleen: itseensä. Kai treenien aloittamiselle ja niiden vakiintumiselle omaan elämään on ollut aikoinaan joku pätevä syy? Kun alkuperäinen tavoite on ollut laihduttaminen ja se on nyt saavutettu, motivaation menetys ei ole mikään ihme vaan ihan ennustettavissa ollut tilanne. Silloin vastuullinen laihduttaja valvoo vielä omaa ruokavaliota kunnolla ja pyrkii pysymään täysin terveellisen ruokavalion raameissa vielä jonkun aikaa, kunnes yhtenä hienona päivänä tulee kotiin suklaalevy taskussa ja ahmii sen. Mikä voi olla ikävämpää, kuin ylipainon paluu raskaan treeni- ja dieettikauden jälkeen? Sitä minäkin. Suklaata saa syödä, ja saa myös palata entisiin ruokatottumuksiin – kohtuulla kuitenkin kaikkea – mutta urheilu ei saisi jäädä elämästä pois. Kun loppuu laihdutusmotivaatio, se vapauttaa paikan kiinteytysmotivaatiolle; kun loppuu sekin, on voimamotivaation aika; sitten tulevat kestävyys, lihasten kasvu, minkä jälkeen taas rasvan poltto ja niin edelleen. Pitää vain muistaa katsoa välillä peiliin hieman toisella silmällä ja huomata ajoissa, että nykyinen tavoite on kohta loppu ja on tulossa seuraavan aika.

    Hyvä Terveys, Hyvä Mieli Ja Ripaus Itsevarmuutta

    Stressitilanteilla on erilaisia vaikutuksia. Ne riippuvat sekä stressin voimakkuudesta että sen aiheuttajasta, mutta ennen kaikkea itse ihmisestä. Olemme kaikki ainutlaatuisia, ja on erinomaista, kun joillakin yksilöillä stressiin auttaa helpoiten urheilu ja he ymmärtävät sen. Itse asiassa rehellisesti sanottuna, urheilu helpottaa stressiä kaikilla, mutta joillekin helpompi ratkaisu on lähteä syömään kaikkea herkullista tai juomaan – siis alkoholia. Jälkimmäiseksi mainitut auttavat vain hetkellisesti, minkä jälkeen seuraa vielä pahempi stressi ja niin edelleen eli päädytään noidankehään. Silloin on äärimmäisen tärkeää ymmärtää ihmisen hermoston ja hormonitasapainon toiminta: masennuksen ja stressin voittavat endorfiinit ja serotoniini. Serotoniini on korvattavissa suklaalla, mutta yksin se ei pärjää, ja endorfiinien eritystä voidaan edesauttaa parhaiten seksillä ja urheilulla. Tämä ei tarkoita sitä, että yksinäisen ihmisen pitäisi heti lähteä etsimään kumppania tulevaksi yöksi vaan sitä, että kannattaa pakata treenilaukku ja lähteä salille. Jos kuntosalille meno ei yksinkertaisesti enää kiinnosta, mikä estää kokeilla jotakin uutta urheilua tai palata lapsuuden harrastuksen syliin? Vaikka taekwondo-seura olisi jo kymmenien vuosien takana, koskaan ei ole myöhäistä aloittaa uudestaan.

    Hyvä Terveys, Hyvä Mieli Ja Ripaus Itsevarmuutta

    Ripaus itsevarmuutta ei tosiasiassa ole mikään ripaus vaan huomioon otettava fakta: mitä vahvempi ja kauniimpi ihminen on, sitä varmemmaksi hän tuntee itsensä tilanteessa kuin tilanteessa. Mitä jos yritetään muistella, mitä tapahtui päässä ennen treenaamisen aloittamista? Jotain hämärää ja harmaata, eikö vain? Kun ihminen urheilee säännöllisesti, hän on väkisin vahva ja kaunis ja sen kautta myös vähintään kohtuullisen itsevarma: omilla asenteilla ja periaatteilla varustettuna hän on valmis suurempiin saavutuksiin kuin liian vähän itsestään tietävä, masentunut ja laiska. Urheilun kautta muuttuu elämä, eihän se enää ole mikään uutinen?