ETUSIVU » Blog » Sanottavaa aloittelijalle
  • Sanottavaa aloittelijalle

    Ikävä mutta totta: elämän terveellisimmät aktiviteetit ovat yleensä niitä vaikeimpia. Aloituksen kynnys on sitä korkeampi, mitä terveellisemmän tottumuksen kokeilusta on kyse, ja aloituspäivänä on tietysti aina se ensi maanantai: päätös aloittaa kuntoilu salilla on paljon helpompi kuin itse aloitus. Sen lisäksi aina pitää miettiä, mistä ja miten aloittaa, laatia päivärytmi, ruokavalio… no ei. Oikea aloitus tapahtuu heti päätöksen teon jälkeen.

    Aloituksen Välttämättömiä Asioita

    Ei tarvitse heti alkuun kiirehtiä lähimpään urheiluvälineitä, -vaatteita ja -varusteita myyvään tavarataloon. Omat vaatetus- ja varustustarpeet tulevat selviksi vasta prosessin käynnistyttyä, joten ensimmäiset kuntosalikäynnit hoidetaan perusvarustuksella, mutta on siinäkin joitakin välttämättömyyksiä, tai itse asiassa vain kaksi. Ensimmäinen: jalkineet. Treenikenkien pitää olla mukavat eli istuvat, kooltaan sopivat, erittäin tukevat ja mieluiten vielä kevyetkin. Ammattilaisurheilijoiden suosikkimerkkien valmistamat kengät saattavat maksaa satasen tai parikin, mutta niitä näkee silloin tällöin olevan jopa 80 prosentin tarjouksessa, ja jos ensimmäisellä shoppailukerralla tarjouksia ei satu olemaan eikä googlettaminen auta, kannattaa odottaa vähän aikaa ja pärjätä tennareilla. Itse muistan treenanneeni elämäni kovimman syklin tavalliset Converset jalassa, ja vasta parin kuukauden kuluttua hankin älyttömän hienot Nike-treenikengät. Ero oli valtava, mutta selvisin kunnialla tennareillakin: asenteestahan se kyse loppujen lopuksi on.

    Juominen on toinen asia. Onneksi meillä on muutenkin tapana juoda paljon vettä kun sitä kerran tulee hanasta puhtaana, mutta urheilua harrastaessa juotavan vesimäärän on vähintään tuplaannuttava. Saattaa vaikuttaa naurettavalta, mutta kätevä, riittoisa ja hyvin käteen istuva urheilijan juomapullo tekee treenistä paljon mukavamman, kun ei tarvitse juosta pitkin kuntosalia vesipisteelle ja takaisin – varsinkin, jos salissa on tapana varata toisten käyttämiä laitteita ja vapaapainoja muiden taukojen aikana. Noin seitsemänsadan millilitran juomapullo on siis kuntoilijan paras kaveri salitreeneillä.

    Salin Ulkopuolella

    Aloittelevan kuntoilijan tyypillisin virhe on väärä ruokavalio. Syötävän ruoan määrä tiputetaan aivan minimiin tekemällä samalla myös toinen tyypillinen virhe: treenirytmi. Treeneistä tehdään mahdottoman raskaat eikä anneta kehon palautua kunnolla, ja nämä kaksi tekijää johtavat aina treenimasennukseen eli täyteen haluttomuuteen jatkaa urheilun maailmassa. Mitä opimme tästä? Syödä pitää, ja pitää syödä kunnolla. Elimistö tarvitsee energiaa treeneihin, joten sitä pitää sille antaa. Sopivin ajankohta on noin puolitoista tuntia ennen harjoituksia ja ateriaan pitää kuulua proteiineja sekä hitaita hiilihydraatteja erinomaisena esimerkkinä kaurapuuro, raejuusto ja banaani. Treenejä edeltävä ateria pitää jättää mieluummin liian niukaksi kuin liian isoksi ennen kuin se oikea määrä ajan myötä löytyy. Syödä pitää myös treenin jälkeen, tosin harjoitusten jälkeisen aterian sisältö ja ajankohta puolestaan määräytyvät asetettujen tavoitteiden mukaan: jos kyse on laihduttamisesta, aterian sopivin ajankohta on vähintään parin tunnin päästä treenin päättymisestä eikä silloin saa syödä liikaa; kun taas puhutaan lihasmassan kasvattamisesta, elimistölle pitää koko ajan antaa enemmän energiaa kuin se kuluttaa.

    Salin Ulkopuolella

    Liian raskaat treenit ja tiheä saliaikataulu saavat ihmisen luopumaan treenaamisesta tämän kehon väsyessä. Lepo ja palautuminen ovat yhtä tärkeitä kuntoilun prosesseja kuin suoritettavat harjoituksetkin, eikä terveellisen ruokavalion ja hyvän unen merkitystä voi liioitella. Täytyy seurata myös omaa yleiskuntoa: pulssin, verenpaineen ja aineenvaihdunnan nopeuden pitää pysyä terveissä raameissa, ja jonkun näistä lipsuminen suuntaan tai toiseen on huutava merkki lähteä tekemään muutoksia treeni- ja leporytmiin sekä mahdollisesti myös treenitapaan ja -sisältöön. Ennen kaikkea urheilussa on terveys, joten oikeat rytmit ja liikkeiden sääntöjen mukainen suoritustekniikka sekä oikeiden painojen käyttö ovat asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen välttämättömiä seikkoja.