ETUSIVU » Blog » Fitness on vielä turvallisempaa vedessä
  • Fitness on vielä turvallisempaa vedessä

    Jotkut ihmiset keksivät selityksiä omalle treenaamattomuudelle, kun joitakin taas oikeasti rajoittaa jokin vamma. Nivelrikot ovat tyypillisimpiä syitä jättää salitreenin kokonaan ennen kuin nivel leikataan, mutta innokkaammat urheilijat käyttävät kaikkia kuntoilumahdollisuuksia hyväkseen ja jumppaavat jopa vedessä, jolloin vamman riski on täysin minimoitu.

    Vesijumppa: Näyttää Tyhmältä, Toimii Tehokkaasti

    Mikä voi olla naurettavamman näköistä kuin vedenpaineen kanssa synkronisesti taisteleva ihmisporukka? Vesijumppa näyttää kyllä hassulta, mutta se on sen ainoa huono puoli jos sellainenkaan. Vedessä liikkuminen onnistuu paljon sujuvammin ja äkilliset liikelinjojen muutokset ovat mahdottomia, joten esimerkiksi kuntosalilla tapahtunut tangon pudotuskokemus voidaan unohtaa täysin ja treenata kaikessa rauhassa. Vedessä liikkuminen rasittaa enemmän lihaksia kuin samanlaiset liikkeet normaalin treenin aikana, mikä taas edesauttaa rasvan polttoa ja lihasten tasapainoista kehittymistä. Aineenvaihduntakin nopeutuu ja selkäranka saa lepoa kehon kokoaikaisesta kannattelusta.

    Kannattavuusanalyysi…

    …on täysin turhaa, koska ainoa huono treeni on väliin jätetty treeni. Jos ei ole aikaisempaa kokemusta vesijumpasta eikä tavallista fitness-treeniä pysty tekemään kivuliaan polven tai olkapään takia, kannattaa ehdottomasti kokeilla. Mahdollisuuksia on nimittäin monia ja joka kaupungissa, joten jos tekee mieli alkaa keksiä jotain selityksiä itselleen niin vähäisiksi ne jäävät. Vielä yksi yleinen tilanne on ihmisen ylipaino, mikä on aina ikävää: ylipainoisten ihmisten elämä on paljon vaikeampaa, liikkuminen raskaampaa ja hengittäminen epätasaista. Ei ole puhettakaan siitä, että lähdettäisiin treenaamaan salille, ja samalla juoksulenkitkin karsitaan mahdollisuuslistoilta pois: kun ylipainoa on ehtinyt kertymään sen verran, että polvet ja selkäranka juuri ja juuri kestävät ihmisen massaa tämän kävellessä, juoksulenkillä voi olla hyvin ikäviä seuraamuksia. Tähänkin toimii vesijumppa: veden paine nostattaa ihmistä, ja ne liikkeet, jotka tuntuvat ilmassa mahdottomilta, onnistuvat vedessä mukavasti. Kun ylipainon määrä on tippunut sen verran, että voi ajatella muitakin treenitapoja, voi alkaa pikku hiljaa siirtyä lenkkien tai polkupyöräilyn maailmaan, mutta vesijumppaa ei kenenkään kannata lopettaa kokonaan: jopa siinä tilanteessa, kun omaan kehoon ei ole mitään sanottavaa, vesijumppa pitää ihon kiinteänä ja on loppujen lopuksi hauskaa.

    Ei Se Uintia Ole

    Uimataidottomuus ei ole mikään este lähteä treenaamaan kehoa vedessä, päinvastoin. Harjoitukset eivät pidä sisällään mitään uimareiden temppuja eikä ohjatun ryhmän tarvitse niitä suorittaa, mutta vesijumpan aikana on mahdollista oppia uimaan. Muuten treeniohjelmaan kuuluu hyppyjä, erilaisia käännöksiä ja liikkeitä eri välineitä käyttäen. Vesijumppa järjestetään yleensä uimahalleissa ohjattuna tuntina, jolloin valmentaja seisoo lattialla vaatteet päällä ja näyttää ryhmäläisille, mitä liikkeitä heidän kuuluisi tehdä ja mihin tahtiin. Myös raskaana oleville naisille on olemassa omia vesijumppatunteja, ja heiltä onkin tullut eniten positiivista palautetta lajista, joten harrastuksen jatkaminen vauvan synnyttyä on yleensä jo itsestään selvä asia.

    Ei Se Uintia Ole

    Kaikenlaisia Etuja

    Niin uinnin kuin vesijumpankin aikana ihmisen lihakset toimivat vedessä helpommin ja sujuvammin. Liikkeet ovat turvallisia treenin ollessa jopa äärettömän tehokas ja energinen, mitä muuta? Lihas- ja ihovaikutusten lisäksi voimistelu vedessä normalisoi verenkiertoa ja stimuloi kaikkien sisäelinten työtä poistamalla samalla soluista kaiken ylimääräisen kuten toksiinit ja liiallinen vesi. Hierojan palvelutkin voi unohtaa ainakin vähäksi aikaa ja tutkia, miten oma keho reagoi vedessä tapahtuviin suuriin rasituksiin. Vastaus on melko ilmiselvä: hyvin se reagoi, koska vesitreenin aikana elimistö rasittuu tasapuolisesti ja kokonaan, kun taas vesi puolestaan helpottaa sekä ihmisen tekemiä että elimistössä tapahtuvia liikkeitä. Uimahalliako ei kaupungista löydy? Kesäinen paikallisen vesistön ranta avuksi, kyllä kelpaa.